Drzemka na dłuższe życie

Naukowcy i lekarze zgadzają się z Winstonem Churchilem, który twierdził, że dzięki drzemce mamy półtora dnia w jednym. Jak to możliwe?

Dobrze przespana drzemka może pomóc w zwiększeniu koncentracji, odzyskaniu sił, zapamiętywaniu i przetwarzaniu informacji. Stąd np. mający wiele wspólnego z prawdą pogląd, że z problemem „należy się przespać”. Drzemka jest przede wszystkim rodzajem „resetu” dla naszego mózgu.

Drzemkują astronauci

Z badań przeprowadzonych przez amerykańskie agencje przestrzeni kosmicznej (NASA) i lotnictwa (FAA) wynika, że trwająca 40 minut drzemka znacznie poprawia koncentrację, czujność i szybkość reakcji pilotów. Odpowiednio zaplanowana drzemka pozwala też na zwiększenie wydajności w pracy. Związane jest to z dobowym rytmem naszego ciała. – Osoby wstające o 6.00 rano będą zazwyczaj odczuwać spadek produktywności i wzrost senności między godziną 13.00 a 16.00 – mówi Tomasz Goc z Fabryki Materacy Janpol. – Organizm zaczyna wtedy pracować nieco wolniej, a jego temperatura nieznacznie spada. Najbardziej naturalnym wyjściem w tym momencie byłoby udanie się na kilkudziesięciominutową drzemkę, która pozwoliłaby organizmowi na w pełni wydajną pracę w dalszej części dnia– dodaje.

i pracownicy Google’a

Niektóre z największych korporacji na świecie zauważyły, że większe straty generuje niewyspany pracownik (po badaniach University of Pennsylvania okazało się, że sumy idą w miliardy dolarów rocznie), niż taki, któremu pozwoli się poświęcić pół godziny na odpoczynek. Dlatego właśnie, w kwaterze głównej Google w Mountain View w Kalifornii, zorganizowano sporo miejsc przeznaczonych na odpoczynek. Wszystkie zaaranżowane są tak, aby zapewniać dobre warunki do spania, a swoim wyglądem korespondują z futurystycznym projektem kompleksu.

O czym trzeba pamiętać?

Znane osoby, które praktykowały drzemanie w dzień:

  • Albert Einstein
  • Tomasz Edison
  • Leonardo da Vinci
  • Napoleon
  • Johannes Brahms
  • John F. Kennedy
  • Winston Churchill

– Oczywiście nie tylko właściwa pora ma wpływ na to, czy krótki sen w ciągu dnia będzie udany – mówi Tomasz Goc. – Podstawową sprawą, o której powinniśmy pamiętać jest to, że potrzeby dotyczące snu są u każdego z nas indywidualne. Jeśli w następstwie drzemki mamy problemy z zaśnięciem albo budzimy się w nocy – lepiej z niej zrezygnować. Istotna jest również długość drzemki – jeśli przesadzimy, będziemy bardziej zaspani i zmęczeni, niż wcześniej. Najbardziej optymalna długość to 40 minut. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że każdy z nas ma inne potrzeby, wyliczono, że dopiero drzemki dłuższe, niż 1,5 godziny przynoszą więcej szkód, niż korzyści.

Drzemka na 7

Jedną z kluczowych kwestii, mających wpływ na jakość odpoczynku, jest ,materac, na którym śpimy. Warto wybrać taki, który pozwoli zoptymalizować nasz wypoczynek – na przykład dwustronny, średnio twardy materac Demeter z kolekcji firmy Janpol. Posiada on lateksowy wkład z aż 7 strefami twardości, dzięki którym idealnie dopasowuje się do kształtu ciała. To sprawia, że kręgosłup jest prawidłowo podparty, co gwarantuje zdrowy, spokojny sen. Drzemka powinna też pomagać w rozładowywaniu stresu. Dlatego materac Demeter można wyposażyć w pokrowiec Stressfree, wykonany ze specjalnej dzianiny, która odprowadza nagromadzone w ciele ładunki elektryczne, co pozwala zmniejszyć poziom naszego zdenerwowania.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Wypoczynek. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.